Terapie

TERAPIE

Terapia indywidualna i grupowa stanowią kompleksowe działanie, skupione na potrzebach i dolegliwościach pacjenta/ grupy pacjentów o podobnych schorzeniach. Powyższe formy terapii umożliwiają jak najszybsze odzyskanie pełnej sprawności fizycznej i psychicznej, a w konsekwencji powrót do aktywności zawodowej, sportowej i optymalnego codziennego funkcjonowania.

Prowadzona przez naszych terapeutów indywidualna praca z pacjentem jest działaniem holistycznym, obejmującym:

  • Dokładny wywiad i diagnostykę, dzięki którym określany jest cel terapeutyczny i metody terapii, które zostaną wykorzystane w trakcie rekonwalescencji.
  • Proces rehabilitacyjny, w trakcie którego na każdym etapie brane są pod uwagę sugestie i samopoczucie pacjenta po poszczególnych zabiegach.
  • Zadania domowe dla pacjenta, dzięki którym efekt terapii zostanie wzmocniony.
ORDN_Luty_2020_web_065

W ofercie Naszego Ośrodka znaleźć można poniższe terapie indywidualne:

► Fizjoterapia noworodków, niemowląt i dzieci małych

Rehabilitacja pediatryczna, charakteryzuje się tym, iż łączy ze sobą aspekty fizjoterapii z różnymi innymi metodami terapeutycznymi, zajmując się pacjentami w wieku rozwojowym. Czasem zdarza się, że maluszek wymaga opieki już od pierwszych dni życia, dlatego tak istotna jest jego obserwacja i szybko wdrożona terapia. Dzieci różniąc się budową ciała i zdolnościami motorycznymi od pacjentów dorosłych, konieczne jest zadbanie o ich wygodę, komfort i pobudzenie ciekawości. Ponieważ maluchy najlepiej uczą się przez zabawę, właśnie w taki sposób zaplanowany jest ich indywidualny proces terapeutyczny.

Fizjoterapeuci pracujący w naszym Ośrodku zajmują się pacjentami z chorobami neurologicznymi, ortopedycznymi, genetycznymi, kardiologicznymi, pulmonologicznymi, traumatologicznymi, reumatologicznymi, a także współpracują z młodymi sportowcami. Fizjoterapia pediatryczna  również kompleksowo pracuje z dziećmi przedwcześnie urodzonymi, z wadami lub chorobami, powstałymi w wyniku patologii ciąży lub porodu.

W trakcie rehabilitacji dziecięcej istotną rolę odgrywa oddziaływanie na jak największą ilość zmysłów, dzięki którym odbiera świat. W tym celu nasi fizjoterapeuci stosują różne metody terapii tj.: NDT-Bobath, trójpłaszczyznową manualną terapię stóp, a także terapię manualną, kinezyterapię, masaż. Prowadzona rehabilitacja w zależności od potrzeb małego pacjenta jest uzupełniana o kinesiotaping, platformę wibracyjną, urządzenie do terapii wibracyjnej kończyny górnej, a także sprzęt kinezyterapeutyczny dopasowany do budowy malucha. Dzięki takiemu holistycznemu podejściu rehabilitacja dzieci przynosi wiele korzyści niwelując dolegliwości z jakimi boryka się mały pacjent, zapobiegając ich progresji, przywracając i utrzymując ich sprawność ruchową, a także stanowiąc przygotowanie do prowadzenia zdrowego życia.

► Fizjoterapia wad postawy i skolioz

W terapii tej biorą udział dzieci i młodzież do osiemnastego roku życia z wrodzonymi lub nabytymi wadami układu mięśniowo- szkieletowego mającymi wpływ na postawę ciała pacjenta. Nasi fizjoterapeuci dopasowując indywidualnie proces terapeutyczny dla dziećmi z m.in. wadą postawy, skoliozą, wadami kończyn dolnych, zaburzeniami krzywizn kręgosłupa, asymetriami klatki piersiowej chorobą Scheuermanna. Zajęcia prowadzone są w formie pracy indywidualnej, a także zajęć ogólnousprawniających zespołowych.

W celu całościowego podejścia do problemu, z którym zgłosił się pacjent w powyższej terapii stosowane są metody takie jak: FITS, ROK, PNF. Zajęcia w zależności od potrzeby uzupełniane są o terapię manualną, kinesiotaping, narzędzia do terapii tkanek miękkich. Dla wzmocnienia efektu terapeutycznego wykorzystywany jest nowoczesny sprzęt elongacyjny GraviSpine i Rollmasager. Warunkiem powodzenia terapii jest współpraca rodziców i dziecka z terapeutą oraz regularne wykonywanie zaleconych ćwiczeń.

329296204_6340069766025676_4960328442170118507_n

► Fizjoterapia osób dorosłych

Jest ona skupiona na prowadzeniu terapii osób powyżej osiemnastego roku życia, który stanowi średni wiek zakończenia wzrostu kości w organizmie człowieka. Zajmujemy się pacjentami zgłaszającymi dolegliwości z niemalże każdego działu medycyny, tj.: ortopedii, neurologii, reumatologii, kardiologii, traumatologii, pulmonologii i geriatrii, nasi terapeuci współpracują także ze sportowcami. Zebranie kompletnych informacji, a także przeprowadzenie badania fizykalnego pozwala fizjoterapeucie kompleksowo zaprogramować proces terapeutyczny.

Prowadząc rehabilitację dorosłego pacjenta, nasi terapeuci wykorzystują wiedzę z zakresu terapii manualnej, masażu tkanek głębokich, suchego igłowania, kinezyterapii. Indywidualnie dobrana terapia może być uzupełniona o pracę wykorzystującą narzędzia do terapii tkanek miękkich, kinesiotaping i masażer wibracyjny.

Dodatkowo w sezonie letnim istnieje możliwość skorzystania z ćwiczeń prowadzonych w basenie zewnętrznym. Odpowiednia temperatura wody powoduje rozluźnienie mięśni i pobudza układ nerwowy. Natomiast opór wody przyczynia się do wzrostu siły mięśniowej.

► Fizjoterapia uroginekologiczna

Zajmuje się leczeniem, a także profilaktyką dolegliwości związanych z układem moczowo- płciowym. Ma ona na celu poprawę jakości życia poprzez stosowanie indywidualnie dobranych, nieinwazyjnych i bezbolesnych metod i technik terapeutycznych. Do fizjoterapeuty uroginekologicznego mogą zgłaszać się kobiety w każdym wieku. Indywidualna, holistyczna terapia będzie nieocenioną pomocą dla pacjentek z powodów:

  • Ginekologicznych- przygotowanie do ciąży i porodu, dolegliwości bólowe w trakcie ciąży, dolegliwościami w połogu, endometriozy, rozejście mięśni prostych brzucha i spojenia łonowego, dolegliwościami związanymi z blizną po cc lub nacięciu krocza, dolegliwościami bólowymi w obrębie miednicy, bolesne miesiączkowanie, obniżenia narządów, stany po operacjach urogineklogicznych.
  • Urologicznych- w tym nietrzymania moczu, częstomoczu, problemów z mikcją
  • Proktologicznych- nietrzymania stolca i gazów
  • Seksuologicznych- dolegliwości bólowych narządów płciowych w trakcie stosunku, braku satysfakcji seksualnej, pochwicy, wulwodynii.

Nadrzędnym zadaniem fizjoterapii uroginekologicznej jest nauka świadomości kobiecego ciała, a także utrwalenie prawidłowych nawyków i wzorców ruchowych. W zależności od dysfunkcji z jaką zgłosi się pacjentka, a także wyników badania fizykalnego zostanie dobrana i wykonywana terapia, która może zawierać m.in. terapię manualną, pracę  z oddechem, kinezyterapię. Terapia uroginekologiczna w ogromnej mierze polega na wykonywaniu indywidualnie dobranych ćwiczeń, które rozluźnią lub wzmocnią mięśnie dna miednicy, dlatego ogromnie ważne jest zaangażowanie pacjentki w proces terapeutyczny.

► Kinezyterapia przyrządowa

Obejmuje ćwiczenia fizyczne z zastosowaniem przyrządów, odbywa się w formie indywidualnej lub grupowej. Swoim działaniem wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, przede wszystkim układu mięśniowo- szkieletowego, krążenia i oddechowego.

Ma ogromne znaczenie w poprawie wydolności i wytrzymałości pacjenta, zwiększeniu zakresu ruchu stawów i siły mięśniowej, działa wspomagająco w leczeniu otyłości.

W ramach kinezyterapii przyrządowej oferujemy ćwiczenia:

  • Czynne, które pacjent wykonuje samodzielnie. Dodatkowo spośród nich wyróżnić można:
    • czynne wolne z użyciem bieżni stacjonarnej, orbitreku, rowerów stacjonarnych (poziomego i pionowego) i stepera.
    • czynne w odciążeniu z zastosowaniem systemu podwieszeń UGUL
  • Bierne, stosowane u pacjentów nie wykazujących zdolności do samodzielnego wykonywania danego ruchu. Wywołanie ruchu pacjenta następuje dzięki odpowiedniej pracy rotora poruszającego częścią ciała osoby ćwiczącej.
  • Samowspomagane, w których ćwiczący wykonując ruch jedną kończyną wspomaga wykonanie ruchu w stawach drugiej kończyny- zwiększając jednocześnie ich zakres.
6-5

► Terapia tlenowa

Hiperbaryczna terapia tlenowa jest metodą terapeutyczną, która polega na dostarczeniu do organizmu czystego tlenu w środowisku zwiększonego ciśnienia. Zabieg hiperbaryczny to relaksacyjna i nieinwazyjna terapia 93% tlenem, dająca szereg korzyści w wielu wymiarach zdrowia oraz kondycji fizycznej i psychicznej.

Pozytywne skutki użytkowania:

  • Wzrost komórek macierzystych
  • Odbudowa systemu odpornościowego
  • Tworzenie nowych tkanek i naczyń krwionośnych
  • Działanie bakterio- i wirusobójcze
  • Redukcja obrzęków i stanów zapalnych
  • Przyspieszenie procesu gojenia ran
  • Pobudzenie metabolizmu
  • Detoksykacja i biostymulacja organizmu
  • Wzrost syntezy kolagenu
  • Regeneracja tkanki kostnej i mięśni szkieletowych
  • Wzrost sił życiowych

Przeciwwskazania:

  • nieleczona odma płucna oraz choroby płuc z retencją dwutlenku węgla
  • stosowanie leków – cytostatyków (Doksorubicyna, Bleomycyna, Cisplatinum) oraz leku Mafenide acetale
  • zapalenie nerwu wzrokowego
  • ekstrakcja górnego uzębienia
  • ciąża
  • krwotok
  • drgawki
  • astma
  • infekcja wirusowa
  • stany gorączkowe
  • schorzenia uszu i zatok
  • klaustrofobia
ORDN Tlenoterapia_06

► Terapia integracji sensorycznej

Terapia Integracji Sensorycznej ( polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne ( wzrok, słuch, dotyk, smak, węch ) oraz płynące z własnego ciała poprze zmysły wewnętrzne ( równowaga, czucie głębokie ). Bardzo atrakcyjna terapia dla dziecka, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej, podczas której dostarczane są dziecku bodźce, których potrzebuje jego system nerwowy.

Na sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt prowadzone są indywidualne zajęcia z terapeutą. Podczas zajęć nie uczy się dziecka konkretnych umiejętności (np. pisania), lecz poprzez takie czynności, jak huśtanie w hamaku, turlanie czy jazda na deskorolce usprawniana jest praca systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które stanowią bazę do rozwoju tych umiejętności.

Terapia wpływa na motorykę, na koordynację wzrokowo – ruchową, komunikację, emocje i na pozostałe sfery rozwoju. Metodę integracji sensorycznej zalicza się do najważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi wykazującymi problemy w rozwoju. Kierowana jest przede wszystkim do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale z powodzeniem stosuje się ją także w przypadku niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń. Może być ponadto wykorzystywana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się bądź stymulacja rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.

Dostosowany indywidualny program do potrzeb dziecka z zachowaniem zasady stopnia trudności sprzyja utrzymaniu stałego zainteresowania dziecka i ciągłemu poprawianiu jego samooceny dzięki osiąganym sukcesom, które motywują do dalszej pracy.

ORDN_Tomaszow_344

► Terapia ręki

Ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni.

Poprzez dostarczanie wrażeń dotykowych usprawniania poznawanie kształtów, struktur materiałów oraz kształtuje umiejętności ich rozróżniania.

Służy do:

  • Osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach  życia codziennego,
  • Doskonali precyzyjne ruchy rąk,
  • Poprawia umiejętność chwytu,
  • Poprawia sprawność ruchową całej kończyny,
  • Poprawia sprawność manipulacyjną dłoni,
  • Poprawia koordynacje pomiędzy dłońmi,
  • Wzmacnia koncentrację,
  • Uczy zdolności skupienia uwagi i patrzenia,
  • Poprawia koordynacje wzrokowo-ruchową,
  • Stymulacja dłoni pobudza pośrednio ośrodek ruchowy mowy.

Wskazania do terapii ręki:

  • Niepodejmowanie czynności manualnych( malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • Problem z nauką czynności samoobsługi codziennej( ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
  • Obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • Problem z koordynacja obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
  • Trudności w wykonywaniu działań wymagających dużej precyzji (zbyt wolno lub za szybko niedbale),
  • Problem z dotykaniem nowych i różnorodnych faktur,
  • Porażenie mózgowe.
ORDN_Tomaszow_106

► Terapia pedagogiczna

Zwana reedukacją lub zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania.
Terapia polega na poprawie funkcjonowania dziecka z szeroko pojętymi  deficytami rozwoju, przejawiającymi się trudnościami w  różnych dziedzinach uczenia się .

Prowadzone ćwiczenia  dostosowane są do poziomu rozwoju dziecka i mają na celu:

  • usprawnianie rozwoju motorycznego dziecka (motoryka mała).
  • rozwijanie funkcji wzrokowych dziecka
  • usprawnianie funkcji słuchowych dziecka:
  • usprawniane koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej
  • usprawnianie precyzji ruchów rąk –grafomotoryka, planowanie ruchu ręki
  • usprawniane koordynacji wzrokowo – ruchowej dziecka
  • usprawnianie orientacji przestrzennej
  • poprawę koncentracji uwagi:
  • usprawnianie procesów poznawczych
  • wzbogacanie wiadomości o otaczającym świecie
  • wpływanie na rozwój emocjonalny dziecka i kontakty społeczne

W ramach terapii pedagogicznej w naszym Ośrodku dla grup prowadzone są zajęcia TUS, czyli Trening Umiejętności Społecznych. Jest to forma pracy z grupą ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. Wspierane są:

  • komunikacja (np. umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań),
  • umiejętności prospołeczne (m.in. nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i utrzymywanie granic, pomaganie innym),
  • radzenie sobie w trudnych sytuacjach (np. nauka asertywności, proszenie o pomoc)
  • sfera emocji (rozpoznawania, nazywania stopniowanie)
  • budowanie własnej tożsamości (m.in. odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron).

 

DSC00846

► Trening Umiejętności Społecznych

TUS, czyli Trening Umiejętności Społecznych, to forma pracy z grupą ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. Wspierane są komunikacja (np. umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań), umiejętności prospołeczne (m.in. nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i utrzymywanie granic, pomaganie innym), radzenie sobie w trudnych sytuacjach (np. nauka asertywności, proszenie o pomoc) oraz takie sfery, jak emocje (rozpoznawania, nazywania stopniowanie) czy budowanie własnej tożsamości (m.in. odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron).

 

Goldstein (1981, 2001), twórca tej metody, opracował zbiór pięćdziesięciu umiejętności, które uznał za najważniejsze dla prawidłowego funkcjonowania społecznego (m.in. słuchanie, proszenie o pomoc, przyłączanie się, rozumienie innych, zadawanie pytań, poznawanie swoich uczuć itp.). W tym założeniu ważnym narzędziem jest modelowanie prawidłowego zachowania oraz ćwiczenie umiejętności przez odgrywanie scenek. Zdolność uczenia się przez obserwację umożliwia dziecku nabywanie umiejętność w bezpiecznych warunkach. Zajęcia są przestrzenią do przetestowania i omówienia różnych sposobów reagowania, co wspiera ich generalizowanie i wykorzystywanie poza salą zajęciową

 

Inną formą interwencji wykorzystywaną  w czasie zajęć TUS, zwłaszcza dla młodszych uczestników, jest zabawa grupowa uznawana za najstarszą i najbardziej popularną formę terapii w praktyce klinicznej.

Podczas zabawy grupowej dzieci uczą się od siebie, zachęcają  się nawzajem do działania rozwiązują razem problemy, dzielą radości, rozczarowania a także wzmacniają użyteczne w codziennym życiu umiejętności samokontroli i umiejętności interpersonalne.

DSC00865

► Terapia psychologiczna

Dzieci, tak samo jak dorośli, mogą cierpieć na różne problemy wymagające pomocy specjalisty. Najczęściej decyzja rodziców o skorzystaniu z pomocy psychologa poprzedzona jest okresem bezsilności i braku umiejętności poradzenia sobie z problemami dziecka. W każdym przypadku zakres pomocy i szczegółowe cele terapii ustalamy indywidualnie. Zadaniem psychologa jest informowanie o zmianach, jakie przechodzi dziecko; edukowanie , jak z nim postępować oraz jak zachowanie dorosłych wpływa na emocje dziecka. Często problemy emocjonalne dzieci są wynikiem trudności pojawiających się w rodzinie. Psycholog pomaga w rozpoznawaniu, zrozumieniu i rozwiązywaniu zgłaszanego problemu. W terapii dzieci i młodzieży niezmiernie ważna jest ścisła współpraca rodziców lub opiekunów dziecka z psychologiem, stosowanie się do zaleceń i zaangażowanie całej rodziny.
Terapia to także zaproszenie do uczenia się umiejętności, zachęcania i wspierania dzieci, budowania autentycznej współpracy i szacunku.

Zakres oferowanej pomocy psychologicznej :

  • trudności wychowawcze,
  • trudności emocjonalne,
  • zaburzenia lękowe,
  • funkcjonowanie w warunkach stresu,
  • niepowodzenia i trudności szkolne,
  • funkcjonowanie z przewlekłą chorobą oraz problemy psychosomatyczne,
  • kryzys związany ze stratą (rozwód rodziców, odejście bliskiej osoby, zmiana warunków życia),
  • trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu,
  • zajęcia dla dzieci z zaburzeniami rozwoju z wykorzystaniem elementów terapii behawioralnej